Gewoontes kunnen je leven veranderen

Gewoontes kunnen je leven veranderen

Interessant boekje las ik deze week. Steeds beter, van Gretchen Rubin. Niet nieuw hoor, ze gaf het in 2015 uit. Ik had het al ooit eerder gelezen, weer weggelegd en nu verbaasde het me hoeveel ik er toch van heb opgepikt destijds, hoeveel ik eruit heb gehaald voor mijn cliënten.

En aangezien veel mensen in hun vakantie gaan bedenken dat het ‘straks allemaal anders moet’, volgens mij een goed moment om er wat meer over te schrijven.
Het uitgangspunt van Gretchen: als je jezelf gewoontes aanleert, kom je sneller bij je gewenste leven. Bij je dromen. 

Waarom? 
Om je gewenste leven te bereiken zul je dingen willen veranderen. Anders blijf je immers waar je nu bent. Veranderen kost veel wilskracht, want de meeste mensen willen van nature het liefst blijven waar ze zijn. Dat is immers vertrouwd en veilig. De ene mens heeft meer wilskracht dan de ander, maar feit blijft dat het op een gegeven moment op is. Elke keer dat je een beslissing neemt, gebruik je er een stukje van. Op een gegeven moment ben je moe en dan doe je toch weer wat je altijd deed.  Het is dus zaak je wilskracht zoveel mogelijk te ontzien. Als je dingen op de automatische piloot doet, heb je er relatief weinig wilskracht voor nodig. Gewoontes zorgen ervoor dat je dingen op de automatische piloot doet.

Nou heeft Rubin ontdekt dat er 4 verschillende typen mensen zijn, die alle 4 verschillend met gewoontes omgaan:

  1. Volhouder: reageert vlot op externe én interne verwachtingen
  2. Vrager: zet bij alle verwachtingen vraagtekens en zal alleen aan een verwachting voldoen als hij denkt dat het hout snijdt.
  3. Plichtsgetrouwe: reageren vlot op externe verwachtingen, maar heeft er moeite mee zichzelf te motiveren en te voldoen aan interne verwachtingen
  4. Rebel: schopt uit principe overal tegenaan en moet niks van verwachtingen hebben, of ze nou intern of extern zijn.

Weet je niet wat voor type jij bent? Doe de quiz.
Ik ben een plichtsgetrouwe bij uitstek en als het om mijn eigen verwachtingen gaat, kan ik uitstellen en uitstellen. Waar ik mezelf enorm aan erger. Ik heb een vriend die rebel tot en met is. Hij verafschuwt elke dwang, alles wat maar neigt naar dingen die opgelegd zijn. Hij heeft een paar mensen waarvan hij weet: ok, als die zeggen dat het toch moet, dan doe ik het en anders gaat ie toch echt vooral zijn eigen gang.

Waar het om gaat: als je jezelf toch gewoontes wil aanleren, is het handig dat je gebruik maakt van een strategie die past bij je persoon. 

Een plichtsgetrouwe doet er goed aan iemand te zoeken waar hij verantwoording aan moet afleggen. Samen sporten bijvoorbeeld, of een wekelijkse evaluatie met een collega of mentor. Bij mij helpt het al als ik een lijstje maak. Dan zegt het schema gewoon wat ik moet doen. Het gaat erom dat ik voor mezelf verplichtingen creëer.

Een volhouder zal van nature gemakkelijker gewoontes ontwikkelen. Die neemt zich iets voor en doet het gewoon tot het einde der tijden. Valkuil van de volhouder: gewoon maar doorgaan met gewoontes, terwijl ze inmiddels niet meer nodig zijn of misschien wel helemaal niet brengen wat je nodig hebt.

De vrager zul je moeten voorzien van feiten en achtergrondinformatie, zodat hij zichzelf een beeld kan vormen. Wil je als vrager een gewoonte ontwikkelen, besteed dan vooral veel tijd aan het waarom. Als je daarvan overtuigd bent, komt het vanzelf.

En de rebel? Tja die verzet zich tegen overheersing en zelfs tegen zelfbeheersing. Ze gaan voor vrijheid en zijn sowieso wars van gewoontes. Als ie ze al ontwikkelt, dan is het omdat de hele omgeving zegt: moet je vooral NIET doen.

Wil je je gedrag veranderen, zorg dan dus dat je er een gewoonte van maakt, dan heb je de grootste kans dat je het volhoudt. Dat is een kwestie van doorzetten. Soms zeggen ze dat het een maand duurt voor iets een gewoonte wordt, maar andere onderzoeken hebben het over 66 dagen. Ik zou voor het laatste gaan.

Hieronder nog een paar dingen die handig zijn als jij ook nieuwe gewoontes wilt ontwikkelen.

  1. Nu is het beste moment om te beginnen. Morgen sowieso niet, want ook morgen is er een reden waarom je toch beter morgen kunt starten.
  2. Zorg dat de gewoonte in een riedel gaat. Dus na iets wat je altijd al deed. Dat kost je de minste wilskracht. Wil je meer bewegen, doe dat dan vanaf nu elke dag na het avondeten of direct als je opstaat. Wil je gezonder eten, neem jezelf voor dat je nog maar 1x opschept. Ontwikkel een vaste routine voor ’s ochtends en ’s avonds (ik weet het, routines worden compleet gehypt op dit moment, elke influential heeft het erover en dat stuit mij dan weer een beetje tegen de borst, maar het heeft nut dus stap daar maar overheen)
  3. Als je monitort, dus opschrijft wat je doet, helpt dat om een gewoonte vast te houden (eetdagboeken, sportdagboeken, dankbaarheidsdagboeken etc.)
  4. Als de basis goed is, kun je je gemakkelijker aan gewoontes houden (gezonde geest in een gezond lichaam).
  5. Maak een planning, dat helpt. Schrijf op wat je wilt doen in een bepaalde situatie en houd je eraan.
  6. Sta weer op als je je eens niet aan je voornemen houdt. Denk niet, alles is verloren, maar kijk waarom je de mist in ging. Wat kun je veranderen om het de volgende keer te voorkomen?
  7. Sommige mensen kunnen dingen een beetje, voor anderen geldt dat je maar beter helemaal kunt stoppen met een slechte gewoonte (ik kan bijvoorbeeld beter helemaal geen chocolade eten, want als ik 1 klein stukje neem, moet de hele reep op)
  8. Zorg dat wat je niet wilt, erg moeilijk wordt om te doen (als je meer wilt bewegen, je autosleutels afgeven zodat je wel op de fiets moet bijvoorbeeld. Of op je mobiel een app plaatsen zodat je bepaalde functies tijdelijk uit kunt zetten (Stay Focused is een prettige), slecht eten niet in huis of achter slot en grendel,
  9. De beloning van het je houden aan je voornemen, is het feit dat je je aan je voornemen hebt gehouden en alle voordelen die dat met zich meebrengt. Te veel mensen haken af als ze hun doel gehaald hebben en van zichzelf even niet meer hoeven als beloning. Daarna weer beginnen is op de een of andere manier extra moeilijk. Jezelf zo nu en dan trakteren mag natuurlijk wel, is noodzakelijk zelfs. Maar dat doe je onafhankelijk van een prestatie en kies dan voor iets wat je verder brengt en niet iets dat wat je hebt opgebouwd weer afbreekt (zoals een hele zak chips nadat je 1 kilo bent afgevallen).

Om af te sluiten: wat vinden jullie van deze quote?
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het ermee eens ben. Met name het tweede gedeelte: oogst je met een gewoonte een karakter of karakter? En oogst je daarna pas je bestemming, of was die bestemming eigenlijk al duidelijk bij je geboorte?

Zaai een gedachte, oogst een handeling
Zaai een handeling, oogst een gewoonte
Zaai een gewoonte, oogst een karakter
Zaai een karakter, oogst een bestemming

E. Stanley Jones

Maak een afspraak

Merk jij dat je leven uit balans is, dat het je regelmatig meer energie kost dan het je geeft, of dat je je niet gelukkig voelt, terwijl je alle reden hebt om het wel te zijn? Heb je het gevoel dat je leven stil staat en je krijgt er om de een of andere reden geen beweging in?

Ik kan je helpen de dingen op een rijtje te zetten. Om de keuzes te maken die passen bij jou én ze vervolgens in de praktijk te brengen.
Zodat je weer lol hebt in je leven.

Bel me gerust: 06 508 338 00.
Of stuur een e-mail.

2019-07-18T14:22:39+00:00juli 18th, 2019|Geen categorie|0 Comments

Leave A Comment