Eerste hulp bij onrust

Eerste hulp bij onrust

Dat je al wakker wordt met een beetje een opgejaagd gevoel in je maagstreek. Eigenlijk ook slecht geslapen hebt. Misschien weet je niet meer wat je gedroomd hebt, maar ook in je slaap was je bezig, dingen oplossen, problemen voorkomen. En je kunt best leuke dingen doen. Met vrienden of met je gezin op stap. Netflix aflevering kijken en nog eentje en nog eentje. Een zelfhulpboek lezen. Stukje chocolade eten en nog eentje en nog eentje. Wijntje bij het eten en daarna nog eentje en nog eentje.

Tijdelijk heb je het leuk. Maar op de achtergrond blijft het flakkeren. Die onrust. En als je alleen bent, tot rust probeert te komen, wordt het erger. Misschien wel zelfs tot het punt dat het bijna niet te dragen is. Waarop je het maar weer negeert of verdooft.

Herkenbaar?

Onrust is losse eindjes. Onopgeloste zaken. Iets wat je nog niet aangekeken hebt, ook al staat het misschien recht voor je neus. En het blijft maar porren tot je het wil zien, aandacht geeft. Het kan van alles zijn. Een onopgeloste ruzie. Werk of een gezin waar dingen niet helemaal soepel lopen. Iets wat je van jezelf moet, en waarvan je jezelf steeds de schuld geeft dat het niet lukt. Je niet aan je eigen afspraken houden. Een naar de buitenkant toe succesvol leven, terwijl jij je daar op de een of andere reden niet meer thuis in voelt.

Onrust is een gevoel dat je jezelf oplegt als je huidige situatie niet helemaal past bij je gewenste situatie. Dat je vindt dat je wat moet, maar niet precies weet wat. Of wel weet wat je wil doen, maar daar op de een of andere manier niet toe komt. En dat je jezelf daarvan de schuld geeft.

Wat helpt?

  1. Orde scheppen in de chaos

Je hoofd  kan zo vol raken met allerlei dingen. Bij onrust en om onrust te voorkomen is het goed al die draden te ontwarren. Niet heel moeilijk doen, maar gewoon eens een paar dingen bijhouden elke dag.

  1. Wat houdt me bezig
  2. Waar ben ik dankbaar voor

Als je je gedachten op papier zet, hoeven ze niet meer rond te zingen in je hoofd. Je kunt ze loslaten. Bovendien geeft het je helderheid en inzicht. Je komt steeds meer te weten waar het over gaat, wat je te doen staat. De tweede vraag biedt over het algemeen een goed tegenwicht voor alle vaak zwaardere dingen die je bij punt 1 hebt opgeschreven. Het verlegt je focus van wat je niet hebt naar wat je wel hebt. Dat maakt je een blijer mens.

  1. Terug naar de kern

We zijn zo vaak druk met van alles, dat we onszelf een beetje verliezen. De uitdrukking is niet voor niks jezelf voorbij lopen. Een deel van ons is nog in het verleden, aan het herkauwen wat er allemaal gebeurd is, een ander deel is alvast vooruit gereisd naar alle dingen die nog gebeuren moeten. En ondertussen weet je niet meer wat er zich in het hier en nu afspeelt. Belangrijk dus om jezelf regelmatig te ‘verzamelen’.

Dat kan op verschillende manieren, maar een gemakkelijke is door elke dag een paar minuten op je adem te letten. Je ademhaling te volgen. Adem in en voel hoe de lucht via je neusgaten naar binnen gaat, naar je longen of misschien wel je buik. En als je lichaam weer wil uitademen, volg je de stroom naar buiten. Merk je dat je afdwaalt (en dat hoort erbij!) breng je je gedachten heel rustig weer terug naar je ademhaling. Meer hoeft niet.  Doe dit elke dag een keertje, of wat vaker. Neem de tijd, sluit je ogen, ontspan en gewoon beginnen. Je zult zien dat het verschil maakt Er zijn online verschillende ademmeditaties te vinden. Er zijn ook andere, uitgebreidere methodes die ik je met plezier leer en die je nog meer zullen brengen, maar dit is de basis. Het begin, dat je al veel kan helpen.

Wat als de onrust ondanks alles blijft?
Soms is onrust relatief makkelijk oplosbaar. Omdat je het gesprek aangaat dat je al zolang aan het uitstellen bent. Of het project waar je tegenop ziet. Soms zit het dieper, soms weet je wel dat je de situatie waarin je nu zit niet meer wilt, maar heb je geen idee wat dan wel. Slaat de angst toe. Kom je er maar niet toe stappen te zetten. Dan kan het nuttig zijn om niet alleen in kringetjes rond te blijven draaien. Dan is het tijd om iemand te vragen met je mee te kijken.  Dat biedt helderheid, inzicht en perspectief.

Maak een afspraak

Merk jij dat je leven uit balans is, dat het je regelmatig meer energie kost dan het je geeft, of dat je je niet gelukkig voelt, terwijl je alle reden hebt om het wel te zijn? Heb je het gevoel dat je leven stil staat en je krijgt er om de een of andere reden geen beweging in?

Ik kan je helpen de dingen op een rijtje te zetten. Om de keuzes te maken die passen bij jou én ze vervolgens in de praktijk te brengen.
Zodat je weer lol hebt in je leven.

Bel me gerust: 06 508 338 00.
Of stuur een e-mail.

2019-07-18T13:58:30+00:00juli 18th, 2019|Geen categorie|0 Comments

Leave A Comment