De beste tips bij continue stress en gejaagdheid

De beste tips bij continue stress en gejaagdheid

Ze komt al gehaast binnen en blijft het hele gesprek op het puntje van haar stoel zitten:
“Ik voel me eigenlijk altijd een beetje gestrest. Ik kan me niet meer zo goed ontspannen, want in mijn achterhoofd is er altijd nog iets dat moet. Dan was het druk op mijn werk en dan merk dat ik die drukte, die gejaagdheid ook meeneem naar huis. Daar blijf ik in sneltreinvaart doorgaan, ook al hoeft het niet. In bed blijft mijn hoofd nog doorgaan, het is moeilijk om in slaap te vallen. Hoe vind ik rust?”

Jezelf gejaagd voelen, de hele tijd. Dat put je uit en haalt veel plezier uit het leven weg. Je komt ook nog eens in zo’n fijne vicieuze cirkel. Omdat je je gejaagd voelt, kom je niet in slaap, of word je onuitgerust wakker en door het slaaptekort dat zo ontstaat, ga je je nog gejaagder, gestrester voelen.

Ben je gejaagd, dan kijk je eigenlijk altijd een beetje naar voren. Naar wat je nog moet doen, naar wat er nog te bereiken valt. Je verplaatst je aandacht van de handeling zelf naar het doel van de handeling. Je raffelt de dingen af, waardoor ze in de eerste plaats niet zo goed uitvallen als je gehoopt had en in de tweede plaats beleef je er ook nog eens weinig lol aan. Daar heb je immers geen tijd voor.

Je raakt jezelf een beetje kwijt

Voel je je voor langere tijd gejaagd of gestrest, dan is dat altijd een teken dat je jezelf aan het negeren bent. Dat je over een grens bent gegaan. Je leeft op adrenaline, op een constante milde uitputting. Het is een dwingend gevoel dat alles overheerst.

Je lichaam geeft een seintje: het is genoeg. Het is tijd om pas op de plaats te maken. Voor jezelf te gaan zorgen. Dat is noodzaak, want doe je dat niet, ga je regelrecht richting een burn out. Bovendien: hoeveel lol heb je nog als je je altijd zo voelt? Dat gun je je vrienden niet, dus waarom zou je het voor jezelf accepteren.

Maar hoe los je het dan op

Voel je je eigenlijk voortdurend een beetje gejaagd en gestrest, dan is de  balans zoek tussen spanning en ontspanning. De oplossing is simpel. Hier komt hij: goed voor jezelf zorgen. Ik weet het. Open deur. Maar het is het enige dat helpt. Dus zorgen voor een zo gezond mogelijke geest in een zo gezond mogelijk lichaam. Heel praktisch uit te werken en je zult merken dat je je binnen een week of 2  al beter gaat voelen. In willekeurige volgorde:

  1. Eet gezond: niet zoveel ongezonde tussendoortjes en schep ’s avonds maar 1 keer op. Geniet van je maaltijden. En eet je een keertje ongezond: geniet ervan en geef jezelf er niet van langs.
  2. Wandel elke dag een half uurtje in de buitenlucht. Lekker stevig doorwandelen, zonder dat het gehaast voelt. Laat je telefoon in je zak.
  3. Na 21.30 uur geen telefoons of andere beeldschermen meer.
  4. Zorg dat je elke nacht zo’n 7 tot 8 uur slaap krijgt: je weet zelf wat je nodig hebt, maar geloof me: voor de meeste mensen is 5 of 6 uur niet genoeg. Lig je veel wakker: probeer je er niet druk om te maken. Alles is tijdelijk, ook het niet kunnen slapen. Ga elke dag dezelfde tijd naar bed en sta elke dag dezelfde tijd op. Beloof jezelf dat een tijdje vol te houden, en dan maar eens te zien wat er van komt.
  5. Wees aandachtig. Stop met multi tasken en doe zoveel mogelijk 1 ding tegelijk. Probeer je aandacht bij wat je doet te houden.
  6. Plan gezellige tijd in met jezelf, partner, gezin, vrienden, familie. Doe dan dingen die je echt leuk vindt.

Geen tijd , zeg je? Maak tijd. Voor jezelf zorgen mag je prioriteit no. 1 maken. Dat is nodig. Misschien is het een idee je online activiteiten wat in te korten. Misschien werkt het om een half uurtje eerder op te staan.  Zoek samen met je partner of een vriend of vriendin naar oplossingen.

Het is bewezen dat je meer gedaan krijgt als je tussendoor pauzeert. Die kennis helpt je misschien om deze lunch eens niet door te werken en een ommetje te maken. Heb je gelijk je halve uurtje wandelen in de buitenlucht geregeld.

Ik verkoop je hier geen rocket science. De tips die ik je geef zijn overal te vinden. Wat maakt dan dat veel mensen ze toch niet opvolgen?

Het ligt misschien in onze volksaard, in de manier waarop we opgevoed zijn. Er moet altijd een beetje geleden worden, voordat je jezelf op wat ontspanning mag trakteren en ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.’  Wees je bewust van je eigen overtuigingen op dit vlak. Moet jij veel van jezelf? Is hard werken jouw norm? Zou je het erg vinden als mensen je lui noemen? Laat je graag merken dat je het zo ontzettend druk hebt, of ben er je stiekem trots op dat je veel afspraken op een dag hebt? Zeg je moeilijk ‘nee’, omdat je bang bent er als slappeling vanaf te komen? Bedenk dat je ego soms heel veel dingen wil. Meer dan goed voor je is. Het is aan jou om jezelf aan het stuur te zetten, in plaats van je ego.

Samen met cliënten als hierboven volg ik vaak het onderstaande stappenplan:

  1. Wat wil je bereikt hebben aan het einde van het coachingtraject?
  2. Hoe ziet je situatie er nu uit?
  3. Onderzoek: wat veroorzaakt de gejaagdheid en stress?
  4. Welke overtuigingen spelen daarbij een rol?
  5. Wat kun je concreet doen – een plan van aanpak.
  6. Hulp bij het oppakken en ‘volhouden’ van het plan van aanpak.

Wees mild voor jezelf. Wat zou je een vriend of vriendin zeggen die in dezelfde situatie zit? Dat mag je jezelf ook adviseren. En bedenk:

“Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.”
 Kahlil Gibran

 

Maak een afspraak

Merk jij dat je leven uit balans is, dat het je regelmatig meer energie kost dan het je geeft, of dat je je niet gelukkig voelt, terwijl je alle reden hebt om het wel te zijn? Heb je het gevoel dat je leven stil staat en je krijgt er om de een of andere reden geen beweging in?

Ik kan je helpen de dingen op een rijtje te zetten. Om de keuzes te maken die passen bij jou én ze vervolgens in de praktijk te brengen.
Zodat je weer lol hebt in je leven.

Bel me gerust: 06 508 338 00.
Of stuur een e-mail.

2020-03-18T14:25:32+00:00oktober 24th, 2019|Stress|0 Comments

Leave A Comment